شروع کمپین یلدایی راست چین

| شروع تا 24 ساعت آینده

ورود | ثبت نام

نکات طراحی چهره با سیاه قلم را بدانید

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

نکات طراحی چهره با سیاه قلم را بدانید

یکی از تکنیک‌های اولیه در رشته نقاشی، نقاشی سیاه قلم است که پایه و اساس هنر نقاشی است. در هنر و تصویرسازی یکی از مهارت‌های اساسی طراحی چهره با سیاه قلم است. در تکنیک سیاه قلم برای طراحی چهره از زغال یا پودر زغال برای ترسیم استفاده می‌شود و خطوطی که ایجاد می‌کند نسبت به مداد ضخیم‌تر است. هنگام طراحی چهره باید به سن و خطوط چهره توجه داشته باشید تا بعد از اتمام، از نتیجه کار راضی باشید. در ادامه مطلب از وب‌سایت فلورا آرت ارائه‌دهنده دوره‌های آموزشی سیاه قلم به‌صورت آنلاین و حضوری به بررسی نکات طراحی چهره به سبک سیاه قلم می‌پردازیم.

طراحی چهره با سیاه قلم چیست؟

طراحی چهره با سیاه قلم یکی از روش‌های رسم چهره است که با استفاده از قلم سیاه و مدادهای مشابه، اقلامی که در هنر نقاشی به‌عنوان ابزار اصلی محسوب می‌شوند، انجام می‌شود. این روش نیازمند مهارت و دانش در زمینه نقاشی و طراحی است. در طراحی چهره به سبک سیاه قلم به شکل‌ها و نواحی چهره اهمیت زیادی داده می‌شود. برای نمونه، نقاط مختلف چهره از جمله چشم، بینی، دهان، گوش و… باید به شکل درست و با جزئیات طراحی شوند. همچنین در این نوع طراحی، نور و سایه‌ها نیز بسیار مهم هستند و باید به‌درستی توسط نقاش به کار گرفته شوند.

در نقاشی سیاه قلم هنگام طراحی چهره باید نکاتی در نظر گرفته شود تا نتیجه کار بدون نقص باشد. در طراحی چهره با سیاه قلم، از نوک قلم‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. برای رسم خطوط نرم و کم‌رنگ، از نوک قلم نازک و برای رسم خطوط تیره و پررنگ، از نوک قلم ضخیم باید استفاده کنید. همچنین، برای ایجاد سایه و نور، از نوک قلم مخصوص به همین منظور نیز باید استفاده کنید.

نکاتی که برای طراحی چهره با سیاه قلم بدانید

نکات طراحی چهره با سیاه قلم

طراحی چهره به سبک سیاه قلم یکی از مهم‌ترین روش‌های نقاشی و طراحی است که نیازمند توانایی در شناسایی الگوهای چهره، به‌کارگیری خطوط و نوع قلم مناسب، ایجاد حجم و عمق با استفاده از نور و سایه، تعادل در طرح و طراحی، نورپردازی مناسب و دقت و تمرین مداوم است. رعایت نکات مهم در نقاشی سیاه قلم به نتیجه عالی کار کمک زیادی می‌کند. نکات طراحی چهره با سیاه قلم عبارت‌اند از:

نکاتی که برای طراحی چهره با سیاه قلم بدانید

1. شناخت و توجه به چهره

در طراحی چهره به سبک سیاه قلم یکی از نکات مهم شناخت و توجه به چهره است. باید شکل و موقعیت مختلف اجزای چهره را شناسایی کنید و بسته به اینکه سن مدل چقدر است، تکنیک‌ها را درست به کار ببرید. به‌عنوان‌مثال اگر مدل طراحی چهره فردی سالمند هستند، باید ژستی را انتخاب کنید که با سن، میزان صبر و تحمل آن‌ها متناسب باشد. برای اینکه بتوانید ناصافی‌های پوست و جزئیات را کامل نمایش دهید، باید نور بر تصویر مدل مستقیم نباشد. به تغییر در آناتومی افراد سالمند مانند بزرگ‌تر شدن گوش‌ها، گود شدن چشم‌ها و سفید و کم‌پشت شدن موها هنگام طراحی چهره با سیاه قلم باید توجه داشته باشید.

2. رعایت تناسب و اندازه در چهره

در طراحی چهره با تکنیک سیاه قلم رعایت تناسب و اندازه در چهره نکته بسیار مهمی است. نکته مشخص و واضح هنگام ترسیم چهره این است که ابعاد صورت نباید بیش از دو سوم اندازه واقعی صورت باشد. همچنین در طراحی چهره، صورت باید کمی بالاتر از مرکز و متمایل به یک سمت باشد تا در نهایت طراحی چهره با سیاه قلم بدون نقص انجام شود. توجه داشته باشید در طراحی سیاه قلم چهره، اگر کل اندام را طراحی می‌کنید باید دارای اندازه 70*50 سانتی‌متر باشد و اگر تنها سر طراحی می‌شود؛ اندازه 50*40 سانتی‌متر مناسب است.

3. انتخاب ژست درست

هنگام طراحی چهره با هر تکنیکی، طراحی منتهی به سر، شانه و نیم‌تنه می‌شود. گاهی لازم است که بازوها، دست و تمام بدن هم طراحی شود که باید دقت کنید در حالت نرمال قرار داشته باشند. به‌عنوان‌مثال اگر مدل نشسته است باید علاوه بر آرام بودن، ویژگی‌های چهره واضح و دقیق به شما منتقل شود. فاصله داشتن به میزان 2 متر و دسترسی به سه‌چهارم تصویر بهترین حالت و انتخاب ژست درست است.

4. انتخاب رنگ و توجه به خطوط اولیه

در طراحی چهره سیاه‌قلم نکته مهم؛ اما ساده استفاده از قلم خوب باکیفیت عالی است. برای اینکه بتوانید در ضخامت خط‌ها به‌راحتی تغییر ایجاد کنید، باید قلم با سختی‌های متفاوت تهیه کنید. هنگام طراحی چهره با سیاه قلم سعی کنید از خطوط اولیه و ساده استفاده کنید، تا شکل کلی چهره به‌درستی برآورده شود و سپس جزئیات را اضافه کنید.

5. نورپردازی اصولی

در طراحی چهره به‌خصوص به سبک سیاه قلم نورپردازی اصولی تأثیر زیادی در نتیجه کار دارد. برای نشان‌دادن عمق و حجم چهره، باید موقعیت درستی برای نور و سایه‌ها در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که در طراحی چهره، نور باید تنها از یک منبع و به‌صورت پراکنده باشد. برای اینکه اجزای صورت به طرزهای لایت باشند و در دور چشم‌ها و زیر بینی سایه‌های زشت ایجاد نشود، سعی کنید نور کمی بالاتر و از کنار سوژه طراحی بتابد.

6. تشخیص نقاط مرجع و توجه به جزئیات

یکی دیگر از نکات مهم در تکنیک سیاه قلم و طراحی چهره تشخیص نقاط مرجع و توجه به جزئیات است. با شناسایی انتهای چشم‌ها، نوک بینی و همچنین توجه به پوست صورت و دهان طراحی موفقیت‌آمیزی خواهید داشت.

7. انتخاب پس زمینه مناسب

برای اینکه در نهایت یک طراحی چهره موفق به سبک نقاشی سیاه قلم داشته باشید، باید در انتخاب پس زمینه مناسب دقت کنید. برای اینکه طراحی چهره جلوه بهتری داشته باشد، بهتر است پس‌زمینه ساده و صاف باشد. قبل از شروع طراحی هم رنگ پس‌زمینه که روشن یا تیره باشد را انتخاب کنید.

در کنار تمامی نکات گفته شده در طراحی چهره با سیاه قلم به لباس مدل و طراحی موها هم دقت داشته باشید. لباس علاوه بر اینکه نشان‌دهنده جایگاه و شخصیت اجتماعی فرد است، می‌توان نوع چین‌ها را بر اساس نرم و سبک بودن یا سنگین و ضخیم بودن لباس تشخیص داد. باتوجه‌به اینکه موها تکمیل‌کننده طراحی چهره هستند به سایه‌روشن و فرق‌های روی سر توجه داشته باشید. می‌توانید از مداد نرم برای خطوط پر رنگ استفاده کنید.

جمع‌بندی

در طراحی چهره با سیاه قلم برای اینکه به مهارت لازم برسید علاوه بر رعایت نکات گفته شده، سعی کنید تمرین و تکرار داشته باشید. نقاشی سیاه قلم به دلیل قدرت بالای انتقال واقع‌گرایانه جزئیات و عمق تصویر یکی از روش‌های پر طرف‌دار در هنر نقاشی و طراحی است. اگر علاقه‌مند به یادگیری تکنیک سیاه قلم هستید، می‌توانید دوره آنلاین سیاه قلم را از مجموعه فلورا آرت تهیه کنید یا اینکه در دوره حضوری فلورا آرت شرکت کنید و این هنر زیبا را یاد بگیرید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات