شروع کمپین یلدایی راست چین

| شروع تا 24 ساعت آینده

ورود | ثبت نام
captcha

تفاوت نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم چیست؟

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

تفاوت نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم چیست؟

 

امروزه شاید این اصطلاحات را بیشتر از  قبل می شنویم ولی آیا این اصطلاحات یا دقیق تر سبک ها را می شناسیم؟ در مقاله تفاوت مقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم در سایت آکادمی فلورارت به برسی سبک رئالیسم، عمیق و وسیع، هایپررئال و… می پردازیم پس با ما همراه باشید.

سبک رئالیسم، عمیق و وسیع

رئالیسم یک اصطلاح عمیق در بین تاریخ شناسان هنر و منتقدان هنر می باشد، در اواسط قرن 19 میلادی این سبک به وجود آمد. رئال یا رئالیسم به بازنمایی هنرمند از محیط و اتفاقات اطرافش گفته می شود.

این خلق اثر نباید به صورت آرمانگرایی، رمانتیسم، انتزاع گرابیی و.. باشد بلکه باید تصویر باید همان چیزی باشد که می بیند و حس هایی که وجود دارد همان صورت که هستند بدون هیچگونه تغییری را طراحی کند. رئالیسم در مفهوم بسیار عمیق تر بسط داده می شود به عنوان مثال برخی منتقد های آثار هنری حقایق تفکر و روابط انسان ها و محیطشان و اینکه انسان چیست؟ به چه چیزی می توان تبدیل شود را نشان می‌دهد که جزء رئالیسم می باشد.

طراحان و نقاش هایی چون: کمال الملک، مرتضی کاتوزیان، بروگل، رمبراند، کوربه، ون گوگ، پیکاسو و… در این سبک طراحی کرده اند و کلی تابلو از خود به جای گذاشته اند.

رئالیسم شاخه های دیگری دارد مانند رئالیسم سوسیالیست که معنی واقع گرایی جامعه گرا می شود که از شوروی سابق ایجاد شده است. فتورئالیسم و هایپررئال و… جزء شاخه های این سبک می باشند که سبک ناتورالیسم را از دسته رئالیسم می گمارند. (ناتورالیسم نوعی نقاشی واقع گرا از طبیعت می باشد.)

تفاوت نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم چیست؟تفاوت نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم چیست؟

تفاوت سبک های رئالیسم، فتورئالیسم و هایپررئالیسم به طور ساده:

رئالیسم

طراحی و نقاشی واقع گرا که نسبت ها و فرم ها کاملا واقعی بوده و لزوم واقع گرایی فقط فرم یا شکل است نه اجرا و سایه پردازی.

تفاوت نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم چیست؟رئالیسم

مانند تصویر بالا که مشاهده می کنید تصویر دست ها طبق اصول آناتومی دست طراحی شده است.

فتورئالیسم

در قسمت بالا راجب رئالیسم صحبت کردیم که باید سایه پردازی و کنتراست کامل مطابق با چیزی که قابل مشاهده می باشد باشد اما شاید برخی این سبک را دوست نداشته و یا مخالف این سبک باشند (با احترام به تمامی علاقه مندان به سبک های مختلف) و می گویند که نقاشی که مشابه عکس باشد همان کار را دوربین عکاسی انجام می دهد اما این مقایسه درست نیست اما هنر نقاشی با دست بسیار بالاتر است و فتورئال چالشی میان قدرت هنرمند و تکنولوژی می باشد که مشخصا هنرمند فراتر رفته است به گونه ای که عکس های رنگی حاصل ترکیب رنگ آمیزی اسلاید و نگاتیو ها بوده در ابتدا.

فتورئالیسم
فتورئالیسم

هایپررئال

فرا واقع گرایانه سبکی که در این مقاله بیشتر حائز اهمیت و بحث است، به طور ساده به نقاشی گفته می شود که مشابه فتورئال اما با جزئیات بیش از اندازه دقیق اشاره می شود.

هایپررئال از سال 1966 به وجود آمده است با الهام از سبک فتورئال و به نظر برخی با پیشرفت تکنولوژی رشد کرده است. منظور از پیشرفت دوربین ظهور دوربین های فول فریم DSLR بود؛ تنها دوربین هایی قابلیت نشان دادن جزئیات بیشتری در حد نقاش هایپررئال بودند که همچین قابلیتی را داشتند.

نشان دادن جزئیات تصویر همانند انعکاس های ریز، مو های ریز، روزنه های پوستی، رطوبت و قطرات روی سطح پوست (این موارد که نام بردیم در هایپررئال چهره می باشد ولی هایپررئال فقط مختص به چهره نبوده و نقاشانی چون: رافئلا اسپنس از ساختمان و محیط شروع کرد.)

هایپررئال
هایپررئال

هایپررئال یک تقلید و کپی از تصویر نیست پس این تصور را از ذهنتان بیرون کنید بلکه نقاش با حفظ ماهیت عکس رنگ ها، سایه ها و جزئیات را بهبود می دهد و نقاشی را با ظاهری بهتر و شفافیتی بیشتر خلق می کند.

چه قدرتی در نقاش هایپررئالیسم معمولا نادیده میشود؟

با توجه به متن آخر که توضیح دادیم نقاش پس از مشاهده عکس یک فرآیند پردازش در ذهن خود انجام داده و نقاشی قابلیت مشاهده دقیق تر رنگ، آنالیز و بهبود آن را دارد که این قدرت بسیار فوق العاده است.

موضوع بعدی که حائز اهمیت است که برسی نمی شود قدرت نقاش در تکنیک اجرایی می باشد که کاملا تحت کنترل او می باشد و هر ترکیب رنگ، کنتراست، جنسیت، فرم، نمایش نور و… طراحات عادی قادر به انجام آن نیستند.

مانند کار را مداد رنگی، سیاه قلم، رنگ روغن، دیجیتال پینتینگ و… خود این تکنیک ها  در مقابل عظمت جزئیاتی که هنرمندان ارائه می دهند دیده نمی شود ولی باید به قدرت وی در بازی با این تکنیک ها ایمان آورد.

نقاشان هایپررئال معمولا سوژه های خاص که در نمایش جزئیات مشکلی وجود دارد را انتخاب می کنند. برخی عنوان می کنند که نقاشی عایپررئال همان فتورئال است اما بزرگتر شده، این حرف صحیح نیست زیرا فاکتور های هایپررئال اغراف در جزئیات می باشد ولی انجام آن در سایز تابلو بزرگ نوعی قدرت نمایی نقاش را می رساند و هیچ ربطی به تکنیک ندارد.

نتیجه

در مقاله تفاوت نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم چیست؟ در سایت آکادمی فلورآرت متوجه شدیم که تفاوت این 3 سبک چگونه می باشد و همچنین می توجه شدید که سبک هایپررئالیسم چه قدرتی در تجزیه و تحلیل نورپردازی، کنتراست، سایه و… دارد و یک هنرمند که در سبک های مختلف کار می کند باید به خود افتخار کند.

لطفا نظرات خود را در کامنت های این بخش برای سه سبک هایپررئال، فتورئال و رئالیسم برایمان بنویسید تا نظر شما را با دیگر دوستان به اشتراک بگذاریم.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات