شروع کمپین یلدایی راست چین

| شروع تا 24 ساعت آینده

ورود | ثبت نام

آموزش طراحی چهره ساده سیاه قلم در 3 مرحله | مبتدی تا پیشرفته

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

آموزش طراحی چهره ساده سیاه قلم در 3 مرحله | مبتدی تا پیشرفته

طراحی چهره یکی از پرطرفدارترین و چالش‌برانگیزترین حوزه‌های هنری است که هنرمندان از انواع ابزار مختلفی برای اجرای آن استفاده می‌کنند. این متریال شامل رنگ روغن، آبرنگ، پاستل، مداد رنگی و قلم سیاه می‌شوند. یادگیری و تسلط بر هر یک از این تکنیک‌ها می‌تواند گام مهمی در توسعه مهارت‌های هنری فرد باشد.

اکثر هنرجویان به اشتباه فکر می‌کنند که آموزش نقاشی چهره تنها برای نقاشان حرفه‌ای مناسب است و یا نیاز به مهارت‌های خاصی دارد. درحالی که در واقعیت، با تمرین منظم و یادگیری تکنیک‌های مختلف، هر کسی می‌تواند در این حوزه پیشرفت کند. آنچه مهم است علاقه، تصمیم و صبر برای بهبود و ارتقاء این مهارت‌ می باشد.

مطالب مفید: آموزش سیاه قلم

نقاشی چهره
نمونه کار هنرجو فلورا آرت

ابزار مورد نیاز برای طراحی چهره سیاه قلم

ابزارهای مورد نیاز برای شروع آموزش ترسیم چهره با قلم سیاه شامل:

1. مداد طراحی: انتخاب مداد مناسب اهمیت بسیاری دارد. مداد B6 به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها شناخته می‌شود، زیرا خطوط قدرتمند و زیبا ایجاد می‌کند. بسیار از هنرجویان مداد زغالی را با مداد کنته اشتباه می گیرند و این موضوع حائز اهمیت است که مداد زغالی تنها با رنگ مشکی موجود است درحالی که کنته با رنگ های مختلف وجود داد و تنها تفاوت این 2 در مغزی آن هاست. انواع مختلف مداد کنته عبارت است از:

  • مداد کنته مدیوم
  • مداد کنته چرب
  • مداد کنته b3 پاریس
  • مداد کنته سافت
  • مداد کنته هارد
  • مداد کنته سفید

2. انواع قلمو: یکی از ابزارهای پرکاربرد در طراحی چهره سیاه قلم، قلمو است که در دو نوع مو مصنوعی و مو طبیعی در بازار موجود است. قلمو پهن سیاه قلم برای طراحی خطوط زیر چشم و خطوط بلند و باریک استفاده می‌شود و مزیت استفاده از آن بهتر نگه‌داشتن پودر زغال در خود است. قلم‌مو باریک برای ترسیم خطوط کنار و درون چشم و کشیدن خطوط باریک و کوتاه استفاده می‌شود.برای سایه‌زدن و ایجاد انواع جزئیات در تصویر چهره، استفاده از برس سر صاف مناسب است. بهترین قلموهای طراحی چهره ست قلمو پارس آرت و رزآرت می باشد ولی اگر قصد هزینه بالا ندارید ست قلمو ماریس بهترین گزینه می باشد.

3. پاک کن : یک ابزار کاربردی و جالب برای کشیدن چهره قلم سیاه پاک کن است. پاک کن معمولا برای رفع خطا های موجود در طراحی مورد استفاده قرار میگیرد. انواع پاک کن در طراحی چهره به موارد زیر تقسیم می شود:

4. قلم داتینگ: برای ترسیم ریش و رد انداختن برای قسمت‌های جزئی استفاده می‌شود. 

5. مقوا طراحی: انتخاب کاغذ با کیفیت مناسب نقش اساسی در نتیجه نهایی ترسیم چهره دارد. انواع مقوا طراحی وجود دارد که بسته به سبک نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مقوا اشتنباخ
  • مقوا فابریانو (مقوا و کاغذ مخصوص مدادرنگی)
  • مقوا الر (مقوا و کاغذ مخصوص سیاه قلم)
  • مقوا سی آگران (مقوا و کاغذ مخصوص سیاه قلم)

از دیگر وسایل مورد نیاز برای طراحی چهره می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تراش دوسر مخزندار مخصوص
  • چسب کاغذی دوسانتی
  • زغال و پودر زغال
  • سمباده
  • محوکن

مراحل نقاشی چهره سیاه قلم

ابتدا مقوا طراحی را روی تخته شاسی قرار دهید و به مراتب راحت‌تر بشینید. با آرنج به عنوان تکیه‌گاه روی میز، مداد را روی کاغذ قرار داده و با فشاری ملایم و تیز، آماده به ترسیم شوید. زاویه مداد را در نظر بگیرید؛ این باعث می‌شود که خطوط تیره‌تر و جذاب‌تری ایجاد شود. حالا با زاویه یا حرکات عقب و جلو، سایه‌ها را بر روی کاغذ بکشید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا با سایه زدن مناسب، حجم و عمق به تصویر ببخشید.

انتخاب یک طرح چهره و ترسیم هر ویژگی با دقت بسیار مهم است. از بینی و دهان شروع کنید و به تدریج به چشم‌ها، ابروها و سپس موها بروید. مراقب باشید که محل هر ویژگی به دقت واقع شود تا نقاشی شما طبیعی و جلب‌کننده باشد.

در مرحله سایه‌زنی، از ابزار سایه‌زنی با دقت و حساسیت استفاده کنید. توانایی در ساختن سایه‌های هماهنگ با ساختار چهره، کلید موفقیت است. با استفاده از تکنیک blur لطافت و طبیعی بودن سایه‌ها را افزایش دهید.

1.از یک از یک مداد مکانیکی برای طراحی شبکه خطی چهره استفاده کنید.

2.از چشم ها شروع کنید و سپس به سمت بینی و دهان حرکت کنید تا مثلث را ایجاد کنید. مقداری سایه تیره را در کنار صورت ایجاد کنید تا به قسمت های روشن صورت کمک کند. سپس شروع به ترسیم موها با مدادهای بلند کنید.

3.در مرحله آخر نسبت سایه ها و قسمت های سفید را به دقت رعایت کنید. بخش کمی از صورت باید سفید باقی بماند. فقط نقاط برجسته در چشم ها و روی بینی سفید به نظر می رسد. برای حرفه ای تر شدن فقط تمرین سایه زنی انجام دهید.

مراحل طراحی چشم

قبل از شروع به طراحی چشمان زیبا، بهتر است مشاهده را به یک تمرین تبدیل کنید. چشمان خود را در آینه دقیقاً مشاهده کنید. گوشه های داخلی و خارجی، نسبت سفید به سیاه در چشم، مکان قرارگیری پلک‌ها و نوع حرکت مردمک را به دقت یادداشت کنید.

شکل چشم به صورت پایه‌ای بیضی‌شکل است که گوشه‌های مختلفی دارد. گوشه بیرونی زاویه‌بسته‌ای را ایجاد می‌کند که به سمت بالا تیره می‌شود و یک مثلث ظاهر می‌شود. گوشه داخلی زاویه‌ای بازتر دارد و شبیه یک مثلث کوچکتر است. مردمک‌ها نیز دایره‌ای هستند و بخشی از آنها زیر پلک ممکن است باقی بماند، بنابراین در طراحی به این نکته توجه داشته باشید.

حجم پلک با حرکت مردمک در نوسان است، پلک بالا و پایین یکسان نیست و حجم مژه‌ها نیز متفاوت است، پس مراقب این تفاوت‌ها باشید.

از یک مداد مکانیکی برای طراحی شبکه خط چشمی استفاده کنید.

1.از یک از یک مداد مکانیکی برای طراحی شبکه خط چشمی استفاده کنید.

2.سپس خطوط شبکه را با یک پاک کن خمیری با دقت پاک کنید. سپس با مداد روی الگوها را پررنگ کنید.

3.قسمتی را برای نورگیر باز بگذارید. (نیمی در مردمک و نیمی در عنبیه) از یک پاک کن خمیری برای افزایش نور و افزایش الگوهای عنبیه استفاده کنید.

در هنگام طراحی چشم، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

– ابتدا هر چشم را به صورت جداگانه مطالعه و ترسیم کنید. بعد از تسلط بر هر دو چشم، آنها را هماهنگ کنید.

– در طراحی فاصله بین چشم‌ها و هماهنگی مردمک‌ها را در نظر بگیرید.

– از طرح‌های خیلی جسورانه پرهیز کنید. مژه‌ها را با اندازه و پری طبیعی کشیده و پلک پایین را با یک خط باریک ترسیم کنید.

– در کشیدن چین و چروک و پلک پایین، از سایه کم رنگ به جای خطوط تاریک استفاده کنید.

مراحل طراحی بینی

بینی به عنوان بارزترین ویژگی چهره با تغییرات مختلف همراه است. ابتدا فرم اولیه بینی را طراحی کرده و با وسعت نوک مداد، سایه بزنید. اینجا مهم است که کانتور کلی بینی، با حجم قوی و با در نظر گرفتن نور و سایه‌ها طراحی شود.

1.از یک از یک مداد مکانیکی برای طراحی شبکه خطی بینی استفاده کنید.

2.سپس خطوط شبکه را با یک پاک کن خمیری به دقت پاک کنید سپس با مداد الگوهای روشن و تیره را ایجاد کنید. سپس مقدار تابش نور را با استفاده از سایه زنی به شکل کروی ایجاد کنید. برای یادگیری مقدمات طراحی می‌توانید از پکیج آموزش سیاه قلم کمک بگیرید.

3.سایه ها را با یک محو کن صاف کنید. از رنگ های تیره پشت بینی استفاده کنید تا لبه ها برجسته شوند.

مراحل طراحی لب

فرم کلی لبها برای تکمیل شخصیت چهره بسیار مهم است. با بررسی لبها در حالات مختلف مثل خندان، چت‌کننده و خم شده به تنوع و تغییرات شکل آنها توجه کنید. با توجه به این نکات، یک بیضی با لبه‌های تیز بکشید و به چهار قسمت تقسیم کنید. لب پایینی پهن‌تر از لب بالاست و معمولاً آنها یکسان نیستند. از سایه به جای خط برای ایجاد فرم استفاده کنید. گوشه‌های لب معمولاً یکسان هستند و لب بالا تا حدی تیره‌تر از لب پایین است.

1.از یک از یک مداد مکانیکی برای طراحی شبکه خطی بینی استفاده کنید.

2.سپس خطوط شبکه را با یک پاک کن خمیری به دقت پاک کنید سپس تیره ترین رنگ ها را با مداد پر رنگ کنید. داخل دهان تاریک ترین قسمت لب است. لب بالا تیره تر از لب پایین است و هایلایت روشن ندارد.

3.سایه ها را با یک محو کن پخش کنید. روی هر دندان مقداری سایه بزنید . به هایلایت های لب پایین توجه کنید تا پر و براق به نظر برسند.

آموزش طراحی ابرو

در طراحی ابروها به نکاتی مانند زاویه، ضخامت و فاصله از چشم‌ها توجه کنید. شکل اولیه ابروها را طراحی کنید و با تیرگی نوک مداد، سایه بندازید. حجم ابروها در هر حالت را در نظر بگیرید و خطوط ظریف موهای ابرو را با دقت بکشید. در این بخش فعلا نیازی به نقاشی موهای خیلی ریز ابرو نیست.

شروع به یادگیری هنر طراحی چهره با ابزارهای ساده

رشد و پیشرفت در هنر طراحی چهره، همانند هر مهارت پیچیده دیگری نیاز به صبر دارد. بهتر است با ابزارهای ساده‌تر شروع کنید و سپس به تدریج به ابزارهای پیشرفته‌تر مانند مداد، زغال، جوهرو قلم مو بپردازید. این روش به شما این امکان را می‌دهد که قبل از اضافه کردن رنگ، تمرین‌ها و تصاویر ایده‌آل خود را با ابزارها و تکنیک های ساده تر نقاشی کنید.

سرمایه‌گذاری در خودتان یکی از کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست. از طریق یادگیری و تسلط بر هنر سیاه قلم می‌توانید به راحتی درآمد کسب کنید. آموزش نقاشی سیاه قلم و طراحی چهره به دلیل جذابیت و اصالت آن، برای مخاطبان جذاب است و این می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد برای هنرمندان باشد. همچنین با مسلط شدن به مفاهیم و مهارت‌های طراحی چهره با استفاده از سیاه قلم، می توانید آثار هنری خود را به نمایش بگذارید و از این طریق نیز درآمد کسب کنید.

منبع: www.artistsnetwork.com

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات