شروع کمپین یلدایی راست چین

| شروع تا 24 ساعت آینده

ورود | ثبت نام
captcha

 آشنایی با سبک نقاشی مدرنیست

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

 آشنایی با سبک نقاشی مدرنیست

آشنایی با سبک نقاشی مدرنیست : در این نوشته از سایت فلورا آرت قصد داریم در مورد یکی از سبک‌های نقاشی با شما صحبت کنیم. همان‌طور که می‌دانید نقاشی دارای سبک‌های متفاوتی است و یکی از سبک‌های آن، سبک نقاشی مدرنیست است. اگر به این سبک علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این نوشته همراه ما باشید؛ تا اطلاعات کاملی را درباره سبک نقاشی مدرنیست در اختیار شما قرار دهیم. اگر در این زمینه نیز اطلاعاتی دارید، مجدداً مطالعه این نوشته را به‌منظور تکمیل اطلاعاتتان به شما پیشنهاد می‌کنیم. پیشاپیش امیدواریم موارد بیان شده در این نوشته برای شما مفید باشد و از آنها بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک نقاشی مدرنیست در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با تاریخچه سبک نقاشی مدرنیست

مدرنیست در لغت به معنای جنبش جهانی در جامعه و فرهنگ است. مدرنیست به جنبشی جهانی در جامعه و فرهنگ اشاره داشته که از دهه‌های اولیه قرن بیستم در پی همسویی تجربه با ارزش‌های زندگی صنعتی پدیدآمده است. هنرمندان در سراسر جهان با اقتباس از نمونه‌های اواخر قرن نوزدهم، از تصاویر، مواد و تکنیک‌های جدیدی برای خلق آثار هنری استفاده کردند که احساس می‌کردند بهتر نشان‌دهنده واقعیت‌ها و امید‌های جوامع مدرن است. مدرنیسم با کنارگذاشتن روش‌های قدیمی و سنتی، به دنبال نمایش آثاری آوانگارد است. امروزه تعریف مشخصی از واژه ” هنر مدرن” وجود ندارد و هرکسی آن را به یک چیزی تشبیه می‌کند. آثار خلق شده در دوره 1870 تا 1970 را آثار مدرنیست می‌گویند که پس از یک دوره طولانی تسلط هنر آکادمیک پدید آمد.

 آشنایی با سبک نقاشی مدرنیست
 آشنایی با سبک نقاشی مدرنیست

 نقاشی مدرنیست چیست؟

مدرنیسم یا نوگرایی به معنای گرایش فکری و رفتاری نسبت به پدیده‌های فرهنگی نو و همچنین کنارگذاشتن سنت‌های گذشته است. آغاز هنر مدرن را نمی‌توان به‌صورت دقیق بیان کرد؛ اما یک توافق کلی میان هنرمندان وجود دارد که گفته‌اند این هنر در فرانسه و در قرن 19 آغاز شده است. از دهه 1890 به بعد کم‌کم حرکت‌ها و سبک‌های مختلفی نیز به وجود آمد که هسته اصلی هنر مدرن است.

 آشنایی با سبک نقاشی مدرنیست

ویژگی‌های اصلی هنر مدرن

هنر مدرن برای یک قرن کامل دوام آورد و ده‌ها جنبش هنری دیگر را نیز به خود درگیر کرده است. این جنبش‌های هنری از فلوکسس گرفته تا نقاشی و مجسمه‌سازی را شامل می‌شوند. گستردگی هنر مدرن به حدی است که برشمردن ویژگی‌های آن کار بسیار دشواری است. هنرمندانی که پس از دوره مدرنیسم به شهرت رسیده‌اند را پست مدرنیست لقب داده‌اند. هنرمندان مدرنیست اولین کسانی بودند که هنر کلاژ، هنر عکاسی و هنر نمایشی را توسعه دادند. نقاشان مدرنیست تکه‌هایی از روزنامه‌ها را بر روی بوم نقاشی می‌چسباندند و آثار جدید خلق می‌کردند. قرن نوزدهم شاهد تحولات فلسفی زیادی بود که توانست تأثیر بسزایی در هنر تصویرسازی و نقاشی بگذارد. مثلاً توانست باعث رشد اندیشه‌های سیاسی و ورود آن‌ها به عرصه‌های هنری شود. هنر مدرن خود، به سبک‌های متنوعی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها را در زیر برای شما بیان می‌کنیم.

• نئوامپرسیونیسم • سمبولیسم • فاویسم • کوبیسم • فوتوریسم • اکسپرسیونیسم • برتری گرایی • سازه‌گرایی • نقاشی متافیزیک • دی استیگل • سورئالیسم • رئالیسم اجتماعی • دادائیسم • هنر پاپ • اکسپرسیونیسم انتزاعی • هنر اوپ • مینیمالیسم • نئواکسپرسیونیسم

هنرمندان و آثار دوره مدرنیست

هنرمندان زیادی در این عصر بوده‌اند که موردتوجه قرار گرفته‌اند از این هنرمندان می‌توان، پیکاسو، ونگوگ و رامبراند را نام برد که شاهکارهای زیادی را در طول عمر خود خلق کرده‌اند. یکی از این آثار هنری تابلو، ناهار در چمن‌زار اثر ادوارد مونه در سال 1863 است که در همان آغاز پیدایش نقاشی مدرن کشیده شد. اثر بعدی به نام احساس، طلوع آفتاب اثر کلود مونه در سال 1872 است که توانست بازدیدکنندگان زیادی را در سالن فرانسه جلب کند؛ زیرا در این اثر هنری شما قادر به تشخیص صحنه در بندر لو هاور، ملوانان‌ و قایق‌ها نیستید.

 آشنایی با سبک نقاشی مدرنیست
ناهار در چمن‌زار اثر ادوارد مونه

ویژگی اصلی نقاشی مدرن چیست؟

چیزی که ما آن را نقاشی مدرن می‌نامیم یک قرن کامل به طول انجامید و شامل ده‌ها جنبش هنری مختلف بود که تقریباً همه چیز را از انتزاع محض گرفته تا هایپر رئالیسم در بر می‌گرفت.

از مکاتب ضد هنری مانند دادا و فلوکسوس تا نقاشی و مجسمه‌سازی کلاسیک. از هنر نو تا باهاوس و پاپ آرت. تنوع به‌قدری زیاد بود که به‌سختی می‌توان به ویژگی مشترکی که آن دوران را مشخص می‌کند فکر کرد. اما اگر چیزی وجود داشته باشد که هنرمندان مدرن را از سنت‌گرایان اولیه و پست‌مدرن‌ها متمایز کند، این اعتقاد آن‌هاست که هنر اهمیت دارد. برای آنها هنر ارزش ذاتی داشت. در مقابل پیشینیان آنها به‌سادگی تصور می‌کردند که هنر مهم است. همه آنها در عصری زندگی می‌کردند که تحت نظام‌های ارزشی مسیحی بود و به‌سادگی قوانین را دنبال کرده بودند و کسانی که پس از دوره مدرن (1970 به بعد) آمدند، به‌اصطلاح پست‌مدرنیست‌ها، این ایده را که هنر ارزش ذاتی دارد تا حد زیادی رد کردند.

پایان هنر مدرنیته

 

مدرنیسم در واقع متوقف نشد؛ بلکه از دوره 1960 به بعد کم‌کم کم‌رنگ شد و جذابیت و محبوبیت خود را از دست داد و پس از مدتی جای خود را به هنر معاصر داد. چرا که هنرمندان پس از آن این سبک از نقاشی را قدیمی می‌دیدند. در واقع تفاوت میان نقاشی مدرن و معاصر تغییر تمرکز از زیبایی‌شناختی به مفهوم اثر است.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما درباره آشنایی با سبک مدرنیست و همچنین مواردی از قبیل آشنایی با تاریخچه سبک نقاشی مدرنیست، نقاشی مدرنیست چیست، ویژگی‌های اصلی هنر مدرن، هنرمندان و آثار دوره مدرنیست و همچنین پایان هنر مدرنیته صحبت کردیم. امیدواریم که مطالب ذکر شده در این سایت برای شما مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گذاریم. در صورت ایجاد هرگونه سؤال یا ابهام، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: frontiersin. org

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات