شروع کمپین یلدایی راست چین

| شروع تا 24 ساعت آینده

ورود | ثبت نام

متد طراحی سیاه‌قلم چیست؟

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

متد طراحی سیاه‌قلم چیست؟

یکی از زیبا‌ترین موارد برای به‌تصویرکشیدن آثار، استفاده از رنگ‌های ضدونقیض است و این اتفاقی است که در متد طراحی سیاه‌قلم بسیار به چشم می‌آید. در سیاه‌قلم به طور عمده شما شاهد دورنگ مشکی و سفید خواهید بود، این دورنگ در کمال سادگی باعث خواهند شد تا شما با تمرکز بر روی المان اصلی طراحی از زیبایی آن بهره ببرید. در این نوشته از سایت فلورا آرت قصد داریم تا همراه شما به بررسی موضوع و سؤال متد طراحی سیاه‌قلم چیست؟ بپردازیم. اگر شما به کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی سیاه‌قلم علاقه‌مند هستید، در ادامه این نوشته همراه ما باشید تا موضوعات مختلفی را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.

سیاه‌قلم چیست؟

برای سیاه‌قلم با ادبیات مختلفی تعریف‌های گوناگون وجود دارد؛ ولی همه آن‌ها به این مورد اشاره دارند که به اثری سیاه‌قلم می‌گویند که در آن به‌طورکلی از دورنگ سیاه‌وسفید استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر از فرهنگ فارسی معین: سیاه‌قلم نوعی از نقاشی است که در آن فقط از قلم سیاه و یا زغال استفاده شده باشد. به غیر از این مورد یک نقاشی سیاه‌قلم نباید هیچ‌گونه رنگ‌آمیزی داشته باشد. نقاشی سیاه‌قلم به‌نوعی از نقاشی گفته می‌شود که در آن هنرمند یک مورد مشخص را برای خود انتخاب می‌کند و آن را با استفاده از تکنیک‌های متفاوت طراحی و پیاده‌سازی می‌کند.

بررسی تاریخچه سیاه‌قلم

سیاه‌قلم یکی از بخش‌های هنر نقاشی به‌حساب می‌آید و بر اساس مستندات موجود در زمان‌های قدیم نیز با این متد آثاری خلق می‌شده است. یکی از مواردی که در آن شاهد استفاده از متد سیاه‌قلم در زمان‌های قدیم هستیم، شخص کمال‌الملک است، زیرا ایشان با استفاده از زغال به شاگردان خود هنر نقاشی را یاد می‌داده است. تعداد قابل‌توجهی آثار نقاشی سیاه‌قلم را از شاگردان کمال‌الملک شاهد هستیم. البته بر اساس مستنداتی دیگر برخی از افراد وجود طراحی سیاه‌قلم را در ایران به شخصی به نام محمد بن محمود شاه نسبت می‌دهند.

آشنایی با انواع تکنیک‌های سیاه‌قلم

هاشورزدن: منظور از هاشورزدن کشیدن خطوط نازک و تیره به‌موازات یکدیگر است. پاک‌کن زنی: در این روش از یک پاک‌کن نرم و انعطاف‌پذیر تحت عنوان پاک‌کن خمیری استفاده می‌شود که به طراح این امکان را می‌دهد که در طرح نقاط و قسمت‌های روشن ایجاد کند. باید دانست که کاربرد این نوع پاک‌کن در سیاه‌قلم برای تصحیح خطا‌ها نیست بلکه بخشی از ترسیم است. تکنیک محوکردن: از این روش جهت ایجاد سطوحی صیقلی بین نواحی تاریک‌تر و روشن‌تر استفاده می‌شود که برای این کار می‌توان از محوکن یا انگشت استفاده کرد. سایش: با استفاده از زغال یک‌تکه کاغذ را روی سطحی ساییده و به کمک آن بافتی در سطح ایجاد می‌کنند.
متد طراحی سیاه‌قلم چیست؟
تکنیک هاشور زدن و محو کردن
متد طراحی سیاه‌قلم چیست؟
تکنیک محو کردن و پاک کن زنی

نتیجه‌گیری

در این نوشته از بلاگ سایت فلورا آرت در مورد عنوان متد طراحی سیاه‌قلم چیست صحبت کردیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما دوستان عزیز قرار دادیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما کاربردی بوده باشد. درصورتی‌که در مورد موارد بیان شده نظیر تاریخچه سیاه‌قلم، تکنیک‌های سیاه‌قلم و چیستی آن سؤال دارید می‌توانید سؤال خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم. سایت فلورا آرت به‌صورت تخصصی در زمینه نقاشی سیاه‌قلم فعالیت دارد. منبع: thevirtualinstructor.com
درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات