شروع کمپین یلدایی راست چین

| شروع تا 24 ساعت آینده

ورود | ثبت نام
captcha

ابزار و تکنیک‌های سیاه قلم

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

ابزار و تکنیک‌های سیاه قلم

سبک سیاه‌قلم یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های نقاشی است. طراحی یک مهارتی است که در آن هنرمند با استفاده از ابزار‌های متفاوت طراحی بر بستری نظیر کاغذ، بوم، شیشه و… اثری را خلق می‌کند. ابزار‌های متداول طرح آثار هنری عبارت است از: مدادشمعی، مداد، آبرنگ، رنگ روغن و… در ادامه این نوشته از سایت فلوراآرت قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را در ارتباط با ابزار و تکنیک‌های سیاه‌ قلم در اختیار شما بگذاریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

بررسی تکینک‌های متفاوت در طراحی

طراحی به دسته‌های فیگور، دست‌آزاد، سایه‌پردازی، کاریکاتور، طراحی خطی، طراحی اولیه، فرا واقعیت گرایی و… تقسیم می‌شود. در بین متدهای طراحی، سیاه‌قلم جایگاه ویژه‌ای در بین طراحان دارد. سیاه‌قلم در فرهنگ ایرانی، به‌نوعی از نقاشی کـه در آن فقط از قلم و مرکب سیاه، زغال یا مداد کار شده باشد و هیچ رنگ دیگری به کار گرفته نشده باشد گفته می‌شود. سیاه‌قلم بـه شکل خاصی از طراحی در استفاده از زغال یا مداد زغالی در کشیدن طرح و خصوصاً طراحی چهره گفته می‌شود.

طرح های سیاه قلم

اطلاعاتی در مورد طرح‌های سیاه‌قلم

نقاشی سیاه‌قلم در تاریخ ایران نیز جای دارد و موارد و آثاری را در دل تاریخ کهن ایران می‌بینیم که با این روش به وجود آمده‌اند. بر اساس مستندات موجود از قدیم‌الایام ترکیب زغال با پودر کربنات کلسیم – Caco را با استفاده از قلم‌مو استفاده می‌کرده‌اند و از آن برای طراحی به شیوه سیاه‌قلم بهره می‌برده‌اند. بر اساس آثاری که از اشخاص متفاوت موجود است، می‌توان پی برد که این نوع از طراحی بین شاگردان کمال‌الملک رواج داشته است.

زغال نسبت بـه مداد، ضخیم‌تر، مشکی‌تر و روان‌تر اسـت و با توجه به این مورد طراحی با این موارد تجربه متفاوتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. می‌توان با موارد بیان شده طرح‌های فوق رئالیستی و احساسی را خلق کرد. از طرفی زغال را می‌توان بـه شیوه یک مداد استفاده کرد کـه در این صورت یک وسیله مؤثر برای طراحی، سایه‌پردازی، هاشورزنی و ایجاد تابلوهای سایز بزرگ به‌حساب خواهد آمد.

انواع زغال که در نقاشی سیاه‌قلم کاربرد دارند کدام‌اند؟

زغال‌های فشرده – چوب‌های فشرده – Compressed sticks: این نمونه از زغال می‌توانند خیلی سخت باشند و رنگ خاکستری تولید کنند.

حالت دیگری از زغال‌های فشرده بسیار نرم هستند و با آنها می‌توان رنگ مشکی خیلی تیره را ایجاد کرد. میزان چسب یا واکس استفاده شده در طول فرایند تولید این نوع زغال، روی سختی و نرمی آن تأثیرگذار خواهد بود. شدت سایه‌ها به‌وسیله فشار دست طراح مشخص می‌شود.

مداد زغالی – Pressed charcoal: این نوع از یک زغال فشرده شده در بین پوشش از چوب تشکیل شده اسـت. نداد زغالی شبیه یک مداد طراحی اما با ویژگی زغال گونه است. ازآنجاکه این نوع زغال به‌آسانی قابل تیز شدن است؛ بنابراین از آن می‌توان برای طراحی‌های ظریف، دقیق، ایپررئال و فوتو رئال استفاده کرد.

مداد زغالی

زغال بید یا زغال تاک – Willow or vine charcoal: این نوع زغال در واقع صورت زغال‌های بلند استوانه‌ای‌شکل از چوب درخت بید یا تاک هستند. زغال بید خیلی نرم اسـت می‌تواند رنگ خاکستری مخملی ایجاد کند. این نوع از رنگ یک بافت عالی در طراحی بـه وجود می‌آورد. این نوع زغال در طرح‌های اولیه و ترکیب‌های پایه‌ای نیز کاربرد دارد.

پودر زغال – Softer charcoal: پودر زغال بسیار نرم اسـت و می‌توان آن را با استفاده از قلم‌مو روی کار استفاده کرد و انواع سایه‌پردازی‌ها را ایجاد نمود. پودر زغال در طراحی چهره و طرح‌هاي رئالیستی بسیار کاربرد دارد، یکی از پرکاربرد ترین ابزار‌ها برای طراحی نقاشی سیاه‌قلم، پودر زغال است.

پودر کنته

بررسی تکنیک‌ها و متد‌های طراحی نقاشی سیاه‌قلم:

در ادامه این بخش به بررسی انواع مختلفی از متد‌ها و تکنیک‌های طراحی نقاشی سیاه‌قلم خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه همراه ما باشید.

هاشورزنی – Hatching: در این متد، خطوط تیره نازک به طور متوالی به‌موازات یکدیگر بر روی بستر کشیده می‌شوند. وقتی این متد با زغال پیاده‌سازی شود، نتیجه بسیار نرم‌تر و تیره‌تر بـه دست خواهد آمد.

هاشور زنی سیاه قلم


سایش – Rubbing: زغال با استفاده از یک‌تکه کاغذ بر روی سطح ساییده می‌‌شود این کار تصویری از بافت سطح را ایجاد می‌کند.  طراحی رئالیسم، هایپر رئالیسم، فوتو رئالیسم و طراحی پایه از جمله زمینه‌هایی هستند کـه زغال در آنها کاربرد فراوان دارند.

ابزار و تکنیک‌های سیاه قلم

محوکردن – Blending: محوکردن برای ایجاد انتقال صیقلی بین نواحی تاریک‌تر و روشن‌تر طراحی، انجام می‌شود. همچنین این روش می‌تواند سایه‌روشن  به وجود بیاورد.

ابزار و تکنیک‌های سیاه قلم

پاک‌کن زنی – Lifting or Erasing: پاک‌کن زنی اغلب با یک پاک‌کن خمیری انجام می‌شود. این نوع پاک‌کن نرم و قابل انعطاف اسـت کـه می‌توان آنها را بر حسب کار بـه شکل دلخواه درآورد و بافت‌های متنوع را با آن ایجاد کرد. علاوه بر پاک‌کن خمیری، پاک‌کن فرچه دار و پاک‌کن اتودی نیز جهت پاک‌کن زنی بر رویی کار استفاده می‌شوند.

ابزار و تکنیک‌های سیاه قلم

نتیجه‌گیری

در این نوشته از بلاگ سایت فلورا آرت در مورد ابزار و تکنیک‌های سیاه قلم صحبت کردیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما گذاشتیم. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربردی بوده باشد و از آنها بهره‌مند شده باشید. همان‌طور که مطالعه کردید در مقاله طرح‌های سیاه‌قلم در مورد مواردی نظیر تکنیک‌ها و متد‌های طراحی نقاشی سیاه‌قلم نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم.

منبع: pinterest. com


درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات