شروع کمپین تابستانی دوره های هنری فلورا آرت

تکنیک های سیاه قلم

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

تکنیک های سیاه قلم

یکی از جذاب‌ترین و تأثیرگذارترین شاخه‌های هنر نقاشی، نقاشی با سیاه‌ قلم است. تابلو سیاه‌ قلم امروزه به‌عنوان، یکی از زیباترین آثار هنری در بین مردم شناخته شده و بازار کار آن نسبت به شاخه‌های دیگر طراحی و نقاشی، گرم‌تر است. ما در این مقاله از سایت فلورا آرت سعی بر این داریم تا شما را با انواع تکنیک های سیاه قلم آشنا سازیم تا در آینده تابلوهای سیاه‌قلم زیبایی را خلق کنید و از آن کسب درآمد داشته باشید.  زیرا که طراحی تابلو سیاه‌قلم باعث ایجاد کارآفرینی می‌شود. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نقاشی سیاه قلم
تابلو سیاه‌قلم

 تاریخچه سیاه‌ قلم در ایران

این نوع هنر، در ایران قدمتی دیرینه دارد. برای اولین‌بار، زمانی که کمال‌الملک در سده هفتم هجری قمری به شاگردانش نقاشی با زغال را آموزش می‌داد، این هنر در میان مردم آن زمان رواج یافت و از آن استقبال شد. در آن زمان برای خلق آثار از مل و قلمو بر روی تابلو سیاه‌قلم، استفاده می‌شد. با گذر زمان ابزار آنها گسترده‌تر و پیشرفت چشمگیری شامل حال این هنر شد. البته ازآنجاکه اطلاعات دقیق و موثقی در این زمینه در دسترس نیست، عده‌ای افراد بر این معتقدند که این هنر در زمان محمد بن محمود شاه خیام که در دوران بایسنقر میرزا رواج داشته، زیرا که لقب وی سیاه‌ قلم بوده است.

لوازم مورد نیاز برای تابلو سیاه‌ قلم

برای اینکه تابلو سیاه‌ قلم زیبایی داشته باشیم، بهتر است از ابزاری مانند مقوای اشتنباخ و فابریانو، تخته شاسی، کاغذ پوستی، زغال یا پودر زغال، انواع مداد مشکی در سایز‌های مختلف، محوکن، پاک‌کن، قلمو سر تخت، پودر کف دریا، چسب کاغذی، کاتر و… استفاده کنیم. در ادامه به کاربرد برخی از لوازم موردنیاز برای سیاه‌قلم می‌پردازیم.

مداد کنته: یکی از ابتدایی‌ترین مواد موردنیاز بوده که هر هنرمندی در طراحی به آن نیاز خواهد داشت .

مداد کنته مغزی زغالی داشته که می‌تواند بر روی تابلو سیاه قلم اثری مات داشته باشد. این مداد دارای رنگ‌های متنوع بوده که سیاه‌ و سفید آن برای طراحی سیاه‌ قلم بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

زغال و پودر زغال: یکی دیگر از اساسی‌ترین ابزار‌های سیاه‌قلم است که به دلیل پهنای زیاد آن در طرح‌هایی که وسعت زیادتری دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل دارابودن سیاهی مطلق و مخملی بودن آن، برای رسم سایه‌ها و ایجاد انواع طرح‌های واقعی  و احساسی‌تر مناسب است. همچنین باعث بالارفتن سطح کیفیت کار خواهد شد.

قلمو: قلمو‌ها  در سه نوع باریک، پهن و همچنین سر تخت موجودند. قلموی باریک برای رسم خطوط باریک و کوتاه، قلموی پهن برای رسم انواع خطوط باریک و طولانی و قلموی سرتخت مناسب برای سایه زدن است.

کاتر: شما می‌توانید از کاتر‌ها برای تیز کردن مداد زغالی، پاک‌کن‌ها. برش مقواها استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک کاتر حرفه‌ای داشته باشید، به شما توصیه می‌شود از کاتر کوچک آلفا استفاده کنید.

رعایت تکنیک‌هایی که در سیاه‌قلم وجود دارد باعث شده تا ما تابلویی زیبا وبا ظرافت بالا داشته باشیم. باتوجه‌به طرح انتخابی خود می‌توانیم از یکایک تکنیک‌های زیر به‌صورت تک و یا ترکیبی استفاده کنیم. در ادامه به بررسی چند تکنیک مفید و تأثیرگذار در تابلو سیاه‌قلم می‌پردازیم.

لوازم مورد نیاز سیاه‌ قلم
لوازم موردنیاز برای تابلو سیاه‌قلم
لوازم مورد نیاز سیاه‌ قلم
لوازم موردنیاز برای تابلو سیاه‌قلم

انواع تکنیک های سیاه قلم

تکنیک سایش

در این تکنیک با استفاده از زغال، تکه‌ای از کاغذ را ساییده و به کمک آن بافتی را در سطح تابلو خلق می‌کنیم.

تکنیک هاشورزنی

زمانی که خطوط تیره به‌صورت متوالی و نازک در موازات یکدیگر قرار گیرند، تکنیک هاشورزنی گویند. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که انجام این تکنیک با زغال طرح تابلو را نرم‌تر و همچنین تیره‌تر خواهد کرد که سبب بالارفتن جذابیت کار شما می‌شود. این تکنیک سبب تشکیل مقدمات اولیه برای نقاشی تابلو سیاه‌ قلم است.

تکنیک هاشورزنی

تکنیک پاک‌کن زنی

استفاده از یک پاک‌کن خمیری در این تکنیک کمک شایانی به ما می‌کند. این نوع پاک‌کن‌ها، یعنی همان پاک‌کن‌های خمیری از قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. همچنین می‌توان در این تکنیک از پاک‌کن‌های فرچه دار و اتودی نیز استفاده کرد. این تکنیک یکی از اساسی‌ترین تکنیک‌ها در نقاشی و سیاه‌قلم است که باعث شده کار شما طبیعی‌تر و جذاب‌تر دیده شود. در این تکنیک بر خلاف آنچه از پاک‌کن در ذهن‌های ماست، جهت اصلاح خطا استفاده نمی‌شود، بلکه برای به‌وجودآوردن نور و ایجاد قسمت‌های روشن تار مو و…. از آن کمک می‌گیریم.

تکنیک پاک‌کن زنی

تکنیک محوکن

یکی دیگر از اختراعات بشر در این زمینه که باعث شده تابلو سیاه‌ قلم از جذابیت بالایی برخوردار باشد، استفاده از تکنیک محوکن است. محوکن حاصل به هم فشردن و به هم پیوستن چندلایه از مقواهای مرغوب و باکیفیت است که با کشیدن روی سطوح مختلف می‌تواند بین نواحی روشن‌تر و تیره‌تر حالت صیقلی و صاف ایجاد کرده و با محو کردن فاصله‌ها بین رنگ‌ها به آنها ویژگی طبیعی و واقعی بودن را هدیه بدهد و با این تکنیک می‌توانید سایه‌روشن‌هایی باورنکردنی را ایجاد کنید.

انواع زغال در نقاشی سیاه‌ قلم

همان‌طور که اطلاع دارید، معمولاً زغال‌ها نسبت به مداد‌ها ضخامت بیشتری دارند و علاوه‌برآن رنگ آن‌ها مشکی‌تر و تیره‌تر است.  همچنین زغال‌ها نسبت به مداد‌ها روان‌تر و نرم‌تر نیز هستند. از این‌ رو طراحی تابلو سیاه‌ قلم با زغال رئال و احساس بیشتری را القا می‌کند. زغال‌هایی که در ترسیم تابلو سیاه‌قلم وجود دارند، عبارت‌اند از: زغال به شکل چوب‌های فشرده، زغال به‌صورت فشرده یا مداد زغالی در نقاشی سیاه‌قلم، زغال بید یا تاک، پودر زغال در نقاشی سیاه‌ قلم.

انواع زغال در نقاشی سیاه‌قلم
انواع زغال در نقاشی سیاه‌قلم
انواع زغال در نقاشی سیاه‌قلم

چگونه می‌توانیم از تابلو سیاه‌ قلم خود محافظت کنیم؟

شاید این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که آیا تابلوی سیاه‌قلم نیاز به مراقب خاصی دارد یا خیر … باید بدانید که پاسخ این سؤال جواب بله است؛ زیرا که گرافیت مداد چون حالت پودری داشته به‌راحتی پخش می‌شود و از روی کار پاک خواهد شد. اولین گام برای مراقبت از تابلو سیاه‌قلم، استفاده از اسپری فیکساتور است. قاب کردن تابلو سیاه‌ قلم نیز می‌تواند راه‌حل بعدی برای نگهداری و محافظت از اثر ما باشد.

نحوه استفاده از فیکساتیو

سخن پایانی

نقاشی سیاه‌ قلم از جمله نقاشی‌های محبوب در بین هنرمندان است که زیبایی‌ها را به‌صورت دوبعدی به تصویر می‌کشد. شما با دانش از سبک‌ها و مکاتب هنری این حرفه می‌توانید کار‌های بسیار پرمفهوم و تأثیرگذاری را خلق کنید و حتی می‌توانید صاحب نگاه جدید و منحصربه‌فرد شوید؛ بنابراین به‌عنوان هنری نسبتاً نوین از گرایش‌های طراحی می‌توان روی این سبک سرمایه‌گذاری کرد.

منبع: blackboard. com

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات